کد مطلب:27147
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
آيا در سيرو سلوك معنوي در اسلام رياضت را داريم و اگر داريم اسلام رياضت را چگونهمعرفي مي كند؟ چهحدودي براي آن قائل است و آيا سلامت جسماني را مقدم بر رياضت معنوي مي داند؟
شكي در اين نيست كه رياضت در اسلام مطرح است و در كتب اخلاقي به آن پرداخته شده و از طرفي ما اصل عدم اضرار به خود را در كتب فقها داريم كه انسان هرگز حق ندارد به خود ضرر بزند و حال با توجه به ايندونكته حدودي را بطور اجمال مي توان در بحث رياضت مطرح نمود.
اولا: حضرت امام (در آداب الصلوه مي فرمايند: بالجمله، برسالك راه آخرت مراعات احوال ادبار و اقبال نفس را نمود و چنانچه از حظوظ نبايد مطلقا جلوگيري كند كه منشاء مفاسد عظيم است نبايد در سلوك از جهت عبادات و رياضات عمليه به نفس سخت گيري كند و آن را تحت فشار قرار دهد خصوصاً در ايام جواني و ابتداء سلوك كه آن نيز منشاء انضجار تنفر نفس شود و گاه شود كه انسان را از ذكر حق منصرف كند.
ثانيا: اينرا بداند كه هر رياضتي نتيجه مطلوب را نمي دهدكمااينكه استاد شجاعي در كتاب مقالات مي فرمايند : با مجاهدتهاي انتخابي و رياضتهاي سليقه اي نميتوان از انواع مختلف حجب ظلماني و از ابعاد و مراتب و ريزه كاري هاي متنوع و بي شمار آنها نجات يافت اين قبيل رياضتها ممكن است كه به نظر خيلي سخت باشند ولي مسئله تنها اين نيست كه انسان رياضت بكشد و به سختي بيفتد نحوه رياضت و كيفيت آن و نوع آن داراي اهميت لازم است .
ثالثا: در رياضات شرعي قصد و انگيزه نقش مهمي دارد كه استاد شجاعي مي گويند : يك فرد سالك با يك مرتاض غير سالك فرق ميكند يعني كسي كه قصد حق دارد و طالب حق است و بداعي طلب ، قدم در طريق سلوك گذاشته و به رياضت مي پردازد با كسي كه قصد حق ندارديكسان نبوده و طبعاً خصوصيات و آثاري كه براي اين دو است متفاوت خواهد بود .
رابعا: برخي از توصيه هاي اخلاقي و رياضاتي عام كه براي همه مفيد است مثل كمتر سخن گفتن، كم خوردن ، كم خوابيدن و كنترل اعضا جوارح از گناهان كه همه اينها رياضت نفس را مي طلبد شايد بتوان گفت براي همگان مفيداست در رابطه با اين سؤال به كتب مقالات، استاد شجاعي و آداب الصلوة امام خميني مراجعه كنيد .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.